Particulier nieuws
Zakelijk nieuws

Zo dien je een een claim in op de zakelijke autoverzekering

Heb je schade aan je bedrijfsauto of ander voertuig dat je zakelijk gebruikt? Zeker als je het voertuig niet meer kunt gebruiken, is een snel herstel van de schade belangrijk. Zorg dat je weet hoe je efficiënt en effectief een schadeclaim kunt indienen en wat de verschillen zijn met een particuliere autoverzekering.

Voordat we ingaan op het indienen van een claim, is het goed om te begrijpen waarom een zakelijke autoverzekering anders is dan een particuliere verzekering. Zakelijke voertuigen worden vaker gebruikt, leggen doorgaans meer kilometers af en kunnen de bedrijfsvoering in gevaar brengen. Hierdoor is de kans op schade groter, net als de mogelijke gevolgen.

Stappen claimen schade

Stap 1 - controleer uw verzekeringsdekking
Voordat je een claim indient, is het belangrijk om je verzekeringspolis te controleren. Weet wat er gedekt is en welke uitsluitingen van toepassing zijn. Zo kun je beter bepalen of de opgelopen schade onder de dekking valt en voorkom je onaangename verrassingen na het indienen van je schadeclaim.

Stap 2 - meld de schade zo snel mogelijk
Zodra je schade hebt aan je bedrijfsauto of ander zakelijk voertuig, is het belangrijk om de verzekeraar zo snel mogelijk in te lichten. Bij zakelijke verzekeringen kan er zelfs een termijn zijn waarbinnen je contact op moet nemen om aanspraak te kunnen maken op de dekking. Verzamel alle relevante informatie over het schadegeval. Denk aan foto's van de schade, een eventueel politierapport en verklaringen van getuigen.

Stap 3 - claimformulier invullen
Vul het claimformulier volledig en nauwkeurig in. In tegenstelling tot particuliere claims, heeft de verzekeraar bij een zakelijke claim vaak meer informatie nodig. Voorbeelden zijn het gebruik van het voertuig op het moment van de schade en de gevolgen voor je bedrijf.

Stap 4 - Beoordeling en afhandeling
Als de claim door de eerste controle van de verzekeraar is, zal deze een beoordeling van de schade maken. Mogelijk wordt hier een expert voor ingeschakeld. Ben je het niet eens met de uitslag? Geef bij de verzekeraar goed onderbouwd aan waarom je een andere inschatting maakt.

Stap 5: Uitkering of reparatie
Afhankelijk van de polisvoorwaarden en de schade zelf, zal de verzekeraar besluiten of zij de schade vergoeden door het regelen van de reparatie of uitkeren van een geldbedrag. Vaak hebben verzekeraars afspraken met bepaalde garages en herstelbedrijven. Kies je voor een ander bedrijf, dan kunnen er aanvullende voorwaarden gelden.

No-claimkorting per voertuig
De no-claimkorting, ook wel bonus-malusregeling genoemd, is een korting op de verzekeringspremie die toeneemt naarmate je langer schadevrij rijdt. Als je geen claims indient die leiden tot een schadeuitkering, stijgt je korting jaarlijks. Bij zakelijke autoverzekeringen is de no-claimkorting meestal opgebouwd per voertuig. Dit betekent dat de schadevrije jaren worden toegekend aan het voertuig en niet aan de bestuurder.

Als je als ondernemer meerdere voertuigen hebt, bouwt elk voertuig schadevrije jaren en bijbehorende korting op. Dit verschilt van particuliere verzekeringen, waar de schadevrije jaren vaak aan de bestuurder zijn gekoppeld.

Heb je vragen over jouw zakelijke autoverzekering of wil je weten welke bedrijfsverzekeringen aansluiten op de risico’s van je onderneming? Neem vrijblijvend contact op via het onderstaand formulier.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Bij Bosman maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie